=VanDeZijkant==

“een goede voorzet en jouw kans om te scoren”

“Wat gaat scoren en mijn “ToR” instinct?”

Educator & (Student) Allocator & de (Onderwijs) calculator

Drie interessante tools op drie interessante dagen!

Afgelopen maandag de implementatie van de OnderwijsCalculator in een workshop op het DC weer vormgegeven. Meerdere deelnemers aan die sessie zijn zeer intensief betrokken bij de implementatie van Educator – ons DC Onderwijs Magazijn/ Catalogus.

Naast de pop -pap-portfolio en voortgang- zit de ontwikkeling ook vooral op dit moment in de inrichting en invoering van de Cgo catalogus (delen) door de docent/ontwikkelaar zelf en in het gebruik van de logistieke workflow door de studenten.

Een aantal opleidingen zijn al volledig ingevoerd in Educator. Naast programma inhoud worden er ook gegevens opgeslagen op metadatering niveau; denk aan groepsgrootte, aantal uren, soort medewerkers, ruimtewensen etc.

Dit overzicht is bijna 100% te gebruiken bij de invoer van de primaire activiteiten in de Onderwijscalculator. Als je daarnaast ook nog de parameters – denk aan- uurprijs docent, ruimte etc invult in de calculator kun je een kostprijs per student en per opleiding genereren en deze vergelijken met eventueel budgetinkomsten. Daarnaast weet je ook of datgene wat je aanbiedt de onderwijstijd “dekt”.

Door met groepsgroottes en soorten onderwijs (theorieles, workshop, project bpv) te variëren, zie je ook wat dat kostentechnisch kan betekenen. Als je dan de uitvoering/participatie/ afwezigeheid slim kunt registreren (Presto Magister Eduarte) en ook nog de planning “interactief” ingevuld kan worden (naast registreren dat studenten en docenten echt participeren), wordt de Onderwijs-Leer-Cirkel (OLC) gesloten.
Uiteraard wil je dan ook nog graag de planning en roosterlogistiek veel meer vraaggestuurd kunnen managen, inrichten, bijstellen en hier komt de student Allocator van Syllabus om de hoek “kijken”. Jammer is wel dat je de hele engine moet afnemen (” ik wil alleen de Allocator, kan dat?” 🙂 ) zie (Caas) (Cgo Activiteiten Als Service).

Zo gezegd maandag en dinsdag druk met calculator en educator, woensdag bijeenkomst Onderwijscalculator (terugkomdag 1e groep) in Ede (met o.a.blogisch) en vandaag op bezoek in Zwolle bij de presentatie van Simac en Syllabus (ontbijtsessie).

De werelden komen steeds dichter bij elkaar. Jammer is wel dat ik niet meer zo “instrumenteel” wil denken. Sommige sellers (Syllabus) ontdekken dat hun”oude paradigma oplossing” iets nieuws toevoegt en staat vervolgens de tool weer teveel centraal. Dus veel klant vragen vanuit mijn kant, de ontbijtsessie werd bijna een middagbrunch (sorry collega’s).

Het gaat mij steeds meer om mensen (studenten en docenten), die eerst willen kiezen en ermee “willen” werken, hun vraag en aanbod, hun gebruikerswensen (nieuw paradigma). Ik wil vooral voorbeelden zien vanuit de praktijk die al werken. Dus bedrijven vooral en eerst usercases (en dus niet pas in de laatste 10 minuten van de bijeenkomst, de RUG) en mijn advies;

” Kiss”t (Keep it stupid simpel, voor het nieuwe cgo Team”) anders wordt het Miss”t.

De volgende keer, meer over de paradigma discussie in de zaal over “wat is vraaggericht cgo organiseren?”.

Advertenties

23/04/2009 - Posted by | Uncategorized

1 reactie »

  1. Ga ik onthouden: KISS it, or MISS it!

    Reactie door Joel de Bruijn | 23/04/2009 | Beantwoorden


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: