=VanDeZijkant==

“een goede voorzet en jouw kans om te scoren”

Onderwijscalculator en de groepsgenerator

Uit een vorig weblog;
———————
De elementen; Catalogus/logistiek – Kern Administratie en “betaalbaarheid / bekostiging” vraagt om een integratie in denken en aanpak en ik benoem deze combinatie dan ook als de “Bermudadriehoek“.

Een logistieke combinatie van vraag, aanbod en bekostiging.

“Hoe komen we nu “slim” verder?”

Per slot van rekening;
1) vragen studenten om informatie, melden zich aan en schrijven zich in op het domein van hun keuze (OWO). (Crm/Magister)
2) Student gegevens/ data wordt verwerkt in de administratietool (BRON). (Magister)
3) Studenten worden geplaatst en kiezen hun eigen opleiding traject uit de catalogus/ magazijn. (Educator)
4) Ze volgen de (geregistreerde) activiteiten, die ze didactisch het meest wenselijk vinden. (Masterplan, Untis, Magister A&A)
5) En maken gebruik van de cgo methodiek/ didactiek/catalogus /logistiek (pop, pap etc.). (Educator)
6) Schrijven zich in op hun examendossier, doen hun examen, hun summatief resultaat wordt ingeschreven in het KernRegistratieSysteem (Magister) worden gediplomeerd en schrijven zich uit (alumni Crm).

Uiteindelijk hebben al deze keuzes impact op de betaalbaarheid en wijze van organiseren en uitvoeren (Onderwijscalculator) (zie ook de weblog ABC matrix.)
———————

Inmiddels zijn we 12 workshops “onderwijscalculator” verder en hebben meer dan 40 collega’s kennisgemaakt en gewerkt met dit instrument. Inzet van de workshops was vooral kennisdeling en “ervaren” of de onderwijscalculator een instrument kan zijn om inzicht en kennis te krijgen met betrekking tot de betaalbaarheid van een onderwijsprogramma.

De eerste indrukken en reacties waren positief. Om dit echt te kunnen onderbouwen heb ik inmiddels een enquete opgesteld met behulp van de rocspiegel. Op 22 juni organiseer ik een nog “Laatste Kans” mogelijkheid voor de pilot en dan wordt de vragenlijst definitief rondgestuurd. Hieraan voorafgaand hebben wij als DC nog een gesprek met de “ontwikkelaars” van “Artefaction“.

Even terug naar de Bermuda

In de onderwijscatalogus, die wij in het Dc gebruiken, wordt de inrichting van een CGO programma ingevoerd en neergezet. Het wordt ingericht op basis van periodeplannen van 9 weken, binnen een jaarprogramma van 36 weken. Naast de inhoud van o.a. de Doe’s (Didactische Onderwijs Eenheden) wordt ook in de metadatering, groepsgrootte en andere belangrijke didactische “elementen” meegenomen. Deze basis invoer kun je volledig gebruiken bij het gebruik van de onderwijscalculator.

Bij de invoer van de activiteiten (programma) in de onderwijscalculator kan bij ons gebruikt gemaakt van basisgegevens als;
A) het TopOer,
B) Inzet gegevens planners
C) de invoergegevens in Educator en of
D) overige Programma overzichten (bv opzet contractactiviteien).

Daarna kan – uiteraard na invoer van basis parameters (uurprijs docent etc) – berekend worden hoeveel een (cgo) programma kost.
Klik op het plaatje voor de vergroting! (op backspace voor terug naar weblog)

Onderwijs calculator referentie

Onderwijs calculator referentie


Door dan te gaan “spelen” met o.a. groepsgroottes kun je de resultaten in geld direct terug zien in de bijgeleverde rapportages. De workshop deelnemers (managers, beleidsmedewerkers, planners) waren hier zeer enthousiast over. Het gaf direct inzicht en overzicht, discussie en …….verwarring!.

” Zijn die wekelijkse Slb gesprekken echt zo duur?”

Twee hoeken van de Bermuda hebben we nu dus ontmoet.Nu de derde nog. Bij het gebruik van ons Student Administratiepakket wordt daar ook een link gelegd met ons plannings- en roostersysteem (Untis en Masterplan / Magister). Hierin worden met name ook de activiteiten gekoppeld aan docenten, ruimtes, uren, tijdstippen en vooral ook aan groepen. Met name de groepsgrootte speelt een grote rol. 32 Studenten in 1 groep of toch maar splitsten!!!

Uiteraard worden er bij ons afgesproken waar groep- piket paaltjes liggen. Hoeveel studenten moeten er in 1 groep georganiseerd worden. De vraag is echter wat de gemiddelde groepsgrootte uiteindelijk is geworden. En die gegevens blijken niet duidelijk voorhanden te liggen. Doordat wij echter per dag in Magister (ons SA systeem) kunnen zien wat de uiteindelijke gerealiseerde groepsgrootte echt is, geeft dit veel stof tot discussie.

Deelnemer allocatie model

Deelnemer allocatie model

In ons Allocatiemodel (hoeveel geld krijg je per student om je onderwijs te kunnen organiseren) bepaalt de kosten van een programma (zie ook het weblog CAB model en het uiteindelijke aantal studenten wat van zo’n activiteit/les gebruikt maakt of het een of ander “geplande en uitgevoerde” wel of niet “uit kan”. Hier liggen natuurlijk de “nodige” fricties. Dat werd wel duidelijk in de workshops.

Cgo betekent niet alleen andere leerlijnen, andere content, andere didactische elementen maar vooral ook andere logistieke keuzes (ook door de student!!). Verpleegkunde kun je op vele manieren didactisch organiseren (theorie, zelfstudie, workshop, praktijk leren etc). De ene weg zal dan ook meer of minder gekozen moeten kunnen (gaan) worden. Ik weet nog uit mijn eigen ALO studietijd(’71-’75) dat ik theorielessen gewoon oversloeg, hospiteren verdubbelde en in de praktische lessen vaak ook als onderwijs assistent optrad. Uiteindelijk was ik veel meer dan 30 klokuren bezig met mijn opleiding, en ………ik koos mij eigen (didactische) weg, mijn eigen “verhaallijn“.

Terug naar de onderwijscalculator en de G-Generator. (groep)
De onderwijscalculator is vooral interessant om de didactische variatie te verwerken en om te zien wat dat dan “oplevert”. De inhoud van een activiteit zal natuurlijk kunnen variëren per domein, crebo, of leerweg. Maar vooral de didactische variëteit (met wisselende aantallen) is veelzeggend. Door Bpv en begeleidingsgesprekken structureel te “individualiseren” zul je ergens anders je “aantallen” moeten halen.
Lang werd gedacht dat door meer bpv in te roosteren in een programmalijn de extra kosten van de cgo benadering veel meer “betaalbaar worden”. Bij het inrichten van de calculator bleek echter dat “financiële” ruimte direct werd gebruikt door met name de individuele begeleidingsgesprekken. Sterker nog de “kosten” waren meer gestegen. Met name dit overzicht leidt tot inzicht.
Ik heb deze kosten meegenomen in de groepsgrootte discussie. Een gesprek van 15 minuten per student betekent een groepsgrootte van 4 studenten op 1 docentuur. De prijs van zo’n gesprek is dus vele malen hoger dan een theorieles voor die student . De basis groepsgrootte van 24 daalt dus door met name deze SLB gesprekken, tutor bijeenkomsten en BPV begeleiding.

“Waar leg je dan de grens in de onderwijscalculator bij groepsgrootte splitsing?”.

groepsgemiddelde

groepsgemiddelde


Hiervoor heb ik nu de derde driehoek gebouwd -uiteraard na analyse van de discussies in de workshops-. Deze groepsgenerator laat zien in het Dc wat een programma kost en hoeveel je “nog over hebt” als een aantal stu wel of niet gebruikt maakt van die activiteit.Door het saldo (resultaat inkomsten en uitgaven) in de groepsgrootte van een andere activiteit te “verwerken” zie je direct of het “betaalbaar” blijft. Deze groepsgenerator laat dan ook zien welke groepsgrootte je in de onderwijscalculator kunt invullen om een zelfde resultaat te halen. En uiteraard zo simpel mogelijk.

Voor de “rekenaars” onder jullie. Als je 24 als gmd zet, zal er bij 24 inschrijvingen 1 groep gemaakt worden. ” Maar wat als er zich nu 28 studenten inschrijven?”
Uiteraard stel ik dan ook voor dat er 1 groep wordt georganiseerd. Maar door te variëren in aantal en duur bij workshops, slb gesprek, hoorcollega’s, tutor begeleiding, theorie en projecten kun je bij verschillende doe’s verschillende groepsgroottes plannen en inzetten. Door de generator te gebruiken zul je zien wat uiteindelijk je totale gemiddelde groepsgrootte wordt en het verbaas je niet dat die bij ons uiteindelijk moet liggen tussen de 22 en 24 studentenom de activiteiten “betaalbaar” te houden.

Deze generator is dus een referentie voor de groepsgrootte in de onderwijscalculator.

“Wordt CGO dan echt betaalbaar?” , ik denk het wel.

En dan maar hopen dat in workshop twee deze conclusie ook echt “gehanteerd” en “gedragen” gaat worden.
Nu alleen nog de software logistieke ontwikkeling dat de student zelf zijn didactische leerweg (verhaallijn) kan kiezen en zich hierop ook echt zelf (los van een klas/groep) kan inschrijven (in de allocator?). Onderbouwing van dat vraaggestuurd kunnen kiezen is mijn verbinding tussen de Gaming benadering en de Onderwijs Logistiek Ik werd gesterkt in deze benadering door het lezen van de onderstaande weblog van Erwin.

Bron samenvatting (letterlijk overgenomen)
“Games sluiten aan bij inzichten in leren”
“Hedendaagse inzichten op het gebied van onderwijs en leren sluiten aan bij de intrinsieke kenmerken en mogelijkheden van games. Dat is een van de conclusies van een recent Europees onderzoek door European Schoolnet onder ruim 500 docenten.” Zie voor onderbouwing deze weblog van erno en mijn vorige weblog over dit onderwerp.

Door het zelf kunnen kiezen van je eigen verhalen/leerlijn kunnen de didactische activiteiten meer dan “vollopen” tot misschien wel 22-24 studenten per georganiseerde activiteiten. Iedere student koopt dan zijn eigen kaartje voor zijn groepsreis (dammodel; kostprijs 3010/850 euro). En de CGO reis wordt betaalbaar (als er genoeg studenten zich inschrijven en ook komen). De aan- en afwezigheidsregistratie en de Rooster robot zal dat hopelijk laten zien/bewijzen. De werkelijke operationele onderwijsmanagement informatie laat dat dan hopelijk ook direct zien.
Zie de template voor de generator hieronder.
Enter op plaatje

groep generator

groep generator


google generator

Nu eerst enquête en workshop Onderwijscalculator II en zijn generator organiseren!
Voor een indruk van de workshop; zie mijn prezi presentatie en of de powerpoint op google presentations

Advertenties

11/06/2009 - Posted by | onderwijscalculator |

3 reacties »

  1. Je schrijft: “Bij het gebruik van ons Student Administratiepakket wordt daar ook een link gelegd met ons plannings- en roostersysteem (untis)(Masterplan / Magister). Hierin worden met name ook de activiteiten gekoppeld aan docenten, ruimtes, uren, tijdstippen en vooral ook aan groepen.”
    Heb je al ideeën over welke link er komt tussen Magister en Educator?
    Daar ben ik zo benieuwd naar!

    Reactie door Willem | 11/06/2009 | Beantwoorden

    • November 2009

      Inmiddels blijken 2 softwarebedrijven zich specifiek te richten op deze vraag.

      Daarbij zal er wel een integratie tot stand moeten komen met de onderwijscatalogus en in deze vooral met het PAP.

      Dit heb ik nu verwerkt in mijn nieuwste giffy, zie bericht ” van “weblog naar twitter”

      suc6

      Reactie door hurenkamp | 25/11/2009 | Beantwoorden

  2. – Magister naar Educator ; invoer vanuit domeinkeuze, locatie en inschrijvinggegevens en terug
    – vanuit Educator; voortgang, examengegevens en tussendoor
    – geg bij wisseling van loopbaan / richting / opleiding.

    Waar ik het hier over heb is vooral de verbinding vooral van educator, calculator en de invoer in untis / masterplan tav groepsgrootte en -keuze.

    Reactie door hurenkamp | 11/06/2009 | Beantwoorden


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: