=VanDeZijkant==

“een goede voorzet en jouw kans om te scoren”

“Hapklare -leer- apps”

VanDeZijkant bemoei ik me met de functionele systeem ontwikkelingen op onderwijsgebied.

Toch moet me iets van het hart”.
Waarom concentreren we ons niet vaker op ons eigen stukje kennis en laten we ontwikkelingen op een neven gebied niet gewoon aan anderen over? Onderwijsmensen oefen invloed uit op uw eigen onderwijs- ontwikkelingen. Ondersteuners, bedrijfsvoering, sleutel verder aan je “achtergrond” processen. ICT bedrijven bouw je eigen applicatiemodules.

Laat de klant (student en docent) zijn eigen app kiezen/ kopen/ gebruiken.
Ontwikkelingen in de software industrie met name op het “mobile” gebied laten zien dat zo’n proces zeer interessant is. Zorg er dan wel voor, dat de gebruikers hun eigen instrumentarium zelf kunnen kiezen. “Een digitale schooltas” met zelf gekozen moderne “mobile” tools en apps. Studenten en docenten willen elkaar wel verder ondersteunen met hun “eigen” ervaringen en binnen een mum van tijd kan het “gedownload”, gebruikt en toegepast worden (digiboard aanpak).

“Hoe gaat het nu dan?”
Mensen proberen mensen (aan de andere kant) te overtuigen met “wat het beste voor hun is”. Business cases moeten laten zien “dat het beter gaat werken als….” Hele projectsessies worden opgetuigd en “zware” cursussen en helpsites worden ingericht. project 1.0 dus

Waarom niet gewoon “slimme” apps neerzetten en de koop en verkoop overlaten aan de gebruikers zelf. Zeker als dat voor niets kan. Onderscheid in demand- en deliverkant is ook zo’n soort organisatie- gerichte benadering, die veel overleg en ruis oplevert. Nogmaals “we maken het veel te complex”. Gevolg logge en complexe (erp) systemen die dan ook nog continue aan verandering onderhevig zijn. Implementatietrajecten van meer dan 3 jaar zijn niet fictief. “En wij maar aan de klant uitleggen; hoe interessant dit wel niet is?” “Voor wie?”, als ik vragen mag.

Dagelijks gebruik
Elke dag wandel ik -heen en weer- van mijn werk naar huis (6 km). Lang genoeg om heel nat te worden als ik niet genoeg -van te voren- gekeken had naar de voorspellingen op mijn buienradar. Ik gebruik mijn rabo apps op de iphone om te zien hoe ik er (vandaag) financieel voor sta. Osfoora gebruik ik als communicatietool (twitter) en mijn gps tools laat me de route wel zien. Als ik dan ook nog met de trein ga, kan de reisapp (3x) helemaal niet meer gemist worden. Sterker nog, ik wandel gewoon naar het station en beslis ter plekke hoe nu verder te reizen. Kaartjes kopen hoeft niet meer, daarvoor gebruik ik wel mijn ov card. Kranten (allemaal) lees ik via een abonnement , waarbij ik toegang heb tot bijna alle informatiebronnen. Boeken en besluitenlijsten lees ik wel met Stanza en heb via dropbox “alles in (bij) de hand”. Een belangrijke brief -even scannen met de iphone- opslaan in google docs en we kunnen weer verder. En hoe je met de AH (appie app) kunt omgaan is helemaal een eye opener. Hier kom ik later in een nieuwe weblog wel op terug .

Een Appshopper
Kijk naar de media ontwikkelingen op dit moment. Iphone’s, ipads, tablets, android phones zijn niet meer aan te slepen. Apps worden per dag ontwikkeld en aangeboden -betaald of gratis- en vinden zo hun “eigen” weg. . Het gaat dus steeds meer om “gefragmenteerd” en toepasbare en informatieve databrokken. De gebruiker kiest zelf wel. En als iets niet werkt of niet gebruikt (gedownload) wordt, dan verdwijnt het gewoon vanzelf. (Android)

In het onderwijs?
Gewoon “appsen” is er niet bij. “Is de datastroom dan niet op orde?” of zien we het veel te ingewikkeld. Moet eerst alle functionaliteit en processen meer dan 100% functioneren en volledig ge├»mplementeerd zijn of kan het “ook” anders?. Brokken informatie, toegankelijk via een “kleine” app kan echt leerkeuzes veel beter ondersteunen. Enne……… zet de onderwijs/leer apps centraal en verbindt zo voorkant met achterkant.

Advies
“Als je dit ook nog mogelijk maakt op de “ipadachtigen” zul je “echt” zien dat studenten en docenten vanzelf enthousiast worden”. Mijn voorstel is dus “slimme” apps bouwers; “neem de uitdaging aan en ontwikkel hapklare onderwijs/leer – apps (studievolgtrackers dus)”. Van daaruit ontstaat er dan als vanzelf weer wensen voor aanpassing aan de voor- en achterkant, zonder dat de klant “hierover” lastig gevallen wordt. Gewoon een update en ze zijn weer b(l)ij? Enne: gebruikers hebben een mooi wauwel -excuus om een “moderne” communicatietool te kunnen kopen.

Leren met-handy en touchy- informatie”. “Ik ben benieuwd hoe lang dit nog duurt?”, jullie ook?

13/09/2010 Posted by | Uncategorized | Plaats een reactie